slide image
Slide background

ARBO REGIO Poostwachter Zuid

ARBO

12 juli 2017

Regiopoortwachter Zuidoost | ARBO als kostenpost of verdienmodel?

Investeren in arbo of verzuim staat bij veel ondernemingen niet op de eerste plaats. Het behoort niet tot de core business van een organisatie en opbrengsten van dergelijke investeringen zijn lastig meetbaar. Dan liever nieuwe pc’s en de laatste iPhone voor de medewerkers. Hier heb je immers meteen plezier van. Medewerkers blij, jij blij. Of toch niet…?!

Verzuim wordt grofweg in drie pijlers ingedeeld: kort, middellang en lang. Vaak zien ondernemers langdurig verzuim als een groot risico. Dat klopt maar ten dele. Ja, langdurig verzuim vraagt om grote financiële investeringen. Er is sprake van loondoorbetalingsverplichting, kosten van verzuimbegeleiding door de arbodienst en noodzakelijke interventiekosten die re-integratie bespoedigen. Om nog maar te zwijgen over de tijd die je als ondernemer of andere interne stakeholder kwijt bent met administratieve rompslomp.

Hoe paradoxaal het ook klinkt, lang verzuim is een mindere storende factor in het bedrijfsproces. Vaak zijn er voldoende signalen om preventief in actie te komen. En bij langdurig verzuim ben je als organisatie in staat om tijdig vervanging in te regelen en continuïteit te borgen.

Nee, het is het kortdurend verzuim dat een ondernemer het meeste geld kost (een slordige € 250,- per persoon per dag) en – nog veel belangrijker – primaire bedrijfsprocessen verstoort. Het terugdringen van verzuim loont dus. Vaak kom je al een heel eind door in gesprek te blijven met je medewerkers. Zo hoor en ervaar je wat er speelt op de werkvloer en toon je jouw betrokkenheid als ondernemer. Daarmee verlaag je een eventuele drempel vanuit medewerker om aan te geven wat hem/haar dwarszit. Aandacht doet vaak wonderen.

Dat neemt echter niet weg dat je moet zorgen voor een aantal goede basisvoorzieningen op het gebied van arbozaken: iedereen moet werken met dezelfde spelregels. Denk hierbij aan een verzuimreglement, een arbocontract en houd rekening met de aanpassingen in de wetgeving sinds 1 juli jl. Last but not least… als ondernemer ben je gebaat bij betrokken arbodienst en casemanager die adviseert, signaleert en uitvoert. Kortom: iemand die je een hoop zorgen uit handen neemt. Én die je geld bespaart. Zo kun je toch die nieuwe pc’s of iPhones aanschaffen.

Tip: Zeg voor 1 oktober as. (proforma) je arbocontract op om te voorkomen dat dit stilzwijgend wordt verlengd.

 


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte door u hieronder
in te schrijven voor onze
nieuwsbrief.

JONG MKB

JONG MKB

Opstapje nodig? JONG MKB zet zaken in beweging! Speciaal voor startende ondernemers tussen 0-5 jaar.

Lees meer
Word lid van MKB-Limburg!

Word lid van MKB-Limburg!

Profiteer van het provinciale netwerk van Business Club Limburg, belangenbehartiging, projecten en ledenvoordelen van MKB-Limburg. Lid worden?

Lees meer
Leden aan het woord

Leden aan het woord

Leden van MKB-Limburg aan het woord. Wie zijn ze en wat voor onderneming heeft men? Welke rol speelt MKB-Limburg voor hun onderneming? Lees de verhalen van onze leden en raak geïnspireerd.

Lees meer

Volg ons op

Twitter Linkedin Facebook
Design & development: Advance Communications BV