Lees de tips van Robèr Willemsen, bestuursvoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, en bekijk de slimme oplossingen van 2 horecaondernemers.
Bron: Nieuwsbrief KvK
De coronacrisis heeft de horecasector hard getroffen. Nadat restaurants en cafés maandenlang dicht moesten, kampen veel horecazaken nu met een tekort aan personeel. Sinds de start van de crisis zijn ruim 90.000 horecamedewerkers in een andere sector aan de slag gegaan. Dit meldt FNV Horeca op basis van cijfers
van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Ook voorzitter Robèr Willemsen van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de vraag naar nieuwe medewerkers in het hele land sterk is toegenomen. “Horecaondernemers zijn ontzettend blij dat zij weer gasten mogen ontvangen”, geeft Willemsen aan, “maar er liggen grote uitdagingen op hun pad. Vanwege de groei van de horecasector was er voor corona al sprake van een personeelstekort. Door de coronacrisis hebben veel horecaondernemers hun medewerkers ook nog moeten ontslaan.”
blijkt dat bijna 60% van de horecaondernemers nu minder medewerkers in dienst heeft dan voor de coronacrisis. “Een aanzienlijk deel van hen is uitgestroomd naar andere sectoren, en die krijg je niet zo snel meer terug. Daarom is het juist ook in deze tijd belangrijk om je medewerkers te binden en te boeien.” Dat doe je volgens Willemsen op verschillende manieren:
Laat zowel online als offline aan de buitenwereld zien waarom werken in jouw zaak zo leuk is. Vraag aan je medewerkers of ze hieraan willen meewerken, door hun verhaal te delen. Bijvoorbeeld: een kijkje in de keuken, een dag op het terras met, een bezoek aan de wijnkelder met jouw sommelier. Roep je medewerkers ook op om actief mee te zoeken naar nieuwe medewerkers. Op de campagnesite ‘Kom werken in de horeca’ vind je een gratis toolkit met socialmediaposts, posters en andere middelen om je vacatures snel met je netwerk te delen.
Denk bij het zoeken naar nieuwe medewerkers ook aan minder voor de hand liggende doelgroepen, zoals zij-instromers, statushouders en iets oudere medewerkers. Er zijn speciale subsidies voor het bijscholen van deze medewerkers. Werk hiervoor samen met collega-bedrijven, scholen, het UWV en gemeentes. Of organiseer speciale activiteiten, zoals banenborrels.
Een prettige en gezonde werkomgeving voor je medewerkers is cruciaal. Zorg voor realistische werktijden met voldoende pauzes, creëer een veilige werkplek en bied gezonde maaltijden aan. Kijk hoe je jouw medewerkers iets extra’s kunt bieden in de vorm van aanvullende arbeidsvoorwaarden. Denk aan korting op sportfaciliteiten of trainingen. “Het gaat niet alleen om een goed uurloon”, licht Willemsen toe. “Uiteindelijk moet het totaalplaatje aantrekkelijk genoeg zijn.”
Motiveer jouw medewerkers om te werken aan hun vakbekwaamheid. Bijvoorbeeld door het aanbieden van bier- of koffietrainingen, hygiëne en veiligheid of een cursus over allergenen. Een laagdrempelige manier waarop je dit kunt aanbieden is via KHN Academie
of het platform Hoe werkt Nederland
. Maak je gebruik van de NOW-regeling? Dan is investeren in de scholing van jouw medewerkers zelfs een voorwaarde.
De nieuwe generatie heeft behoefte aan flexibele werktijden. Faciliteer hierin en leg de verantwoordelijkheid van inroosteren en onderling ruilen bij je medewerkers. Betrek ze bij bedrijfskeuzes en laat ze met nieuwe ideeën komen. Herken de individuele talenten van je medewerkers en geef ze complimenten. Laat ze vooral doen waar ze goed in zijn. Dit bevordert de werksfeer, waardoor medewerkers graag bij je blijven.
In de horeca zijn niet alleen de werkzaamheden elke dag anders. Ook de wensen van medewerkers lopen vaak sterk uiteen. Daar kun je in de horeca bij uitstek op inspelen. Willemsen licht toe: “De ene medewerker heeft meer behoefte aan een door jou gefinancierde opleiding, terwijl voor een ander doorgroei of een extra vrije dag belangrijker zijn. Als horecaondernemer kun je met elke medewerker afzonderlijk maatwerkafspraken maken. Het draait allemaal om goed werkgeverschap. Dat is niets nieuws, maar in tijden van krapte maakt dit wel het verschil.”
Ook Martin Dieleman van Tof Koekie in Rosmalen en Rob van de Velde van De IJzeren Man in Vught merken de personeelskrapte op de markt. Ze bedachten slimme oplossingen. Dieleman nam een medewerker uit onverwachte hoek in dienst en Van de Velde veranderde zijn bedrijfsproces. In deze video delen ze hun verhaal en geven ze tips.
Het KVK Adviesteam weet wat er speelt in de horeca. Lees de antwoorden van het Adviesteam op jouw belangrijkste vragen.
Als lid van MKB-Limburg kunt u gebruikmaken van de kennis en expertise van onze partners. Op welk vakgebied kunnen zij u ondersteunen?
Lees meerProfiteer van het provinciale netwerk van Business Club Limburg, belangenbehartiging, projecten en ledenvoordelen van MKB-Limburg. Lid worden?
Lees meerLeden van MKB-Limburg aan het woord. Wie zijn ze en wat voor onderneming heeft men? Welke rol speelt MKB-Limburg voor hun onderneming? Lees de verhalen van onze leden en raak geïnspireerd.
Lees meer