slide image
Slide background

Nieuws Blijf op de hoogte van het laatste nieuws rondom MKB-Limburg. Tip ons met relevant ondernemersnieuws via info@mkblimburg.nl.

Persbericht: Kick-off pilot “Inclusieve werkvloer Midden-Limburg"

Handige handjes nodig? Wij hebben ze!
Met deze slogan start MKB-Limburg de pilot ‘Inclusieve werkvloer’ in Midden-Limburg.

In de oude timmerwerkplaats van de paters in Steyl, ‘De ambachtsschool nieuwe Steyl’, heeft maandag (25 november 2019) de kick-off plaatsgevonden voor de pilot ‘Inclusieve werkvloer’. Een symbolische locatie voor deze gelegenheid, vanuit hier worden praktijkgerichte opleidingen verzorgd voor onder andere kwetsbare en kansarme mensen die in het reguliere onderwijs zijn vastgelopen, uitgevallen of door een afstand tot de arbeidsmarkt niet tot hun recht komen.

Beter scoren met diversiteit

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die actief aan de slag gaan met diversiteit op de werkvloer beter scoren. Bedrijven pakken het graag op, maar ervaren het vaak wel nog als een lastige opgave. Er is hulp nodig, zowel voor leidinggevenden als op de werkvloer. Met deze woorden opent Monique Princen, voorzitter van MKB-Limburg, de kick-off.

De pilot heeft als doel inzicht en gedragsverandering bij werkgevers in het midden- en klein bedrijf te realiseren. Inzicht met betrekking tot de voordelen van een divers personeelsbestand. Bewustwording van de kansen en voordelen van diversiteit in een bedrijf. Deelnemende bedrijven krijgen handvatten aangeboden om een inclusieve arbeidsomgeving te realiseren voor iedereen en met name voor groepen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op korte termijn is het doel dat 20 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geplaatst worden en geïntegreerd zijn in het bedrijfsleven. Het beoogde lange termijn resultaat is een duurzame arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer en vanuit diversiteits-denken een oplossing te bieden voor personeelstekorten.

"Een andere achtergrond brengt ook andere kennis en ervaring, het verrijkt ons!”
- Joost van den Akker, gedeputeerde Provincie Limburg

Gedeputeerde Joost van den Akker (Provincie Limburg) onderstreept het belang van ‘de handige handjes’ (“want we hebben ze inderdaad!”), de waardering voor de ambachten en het verleggen van grenzen op de arbeidsmarkt. Er zijn 9% minder WW’ers in onze provincie dan vorig jaar, maar dat kan natuurlijk altijd beter.  Voegt Van den Akker, die zelf als student naar Limburg kwam én bleef, daar aan toe.

Voorbeeld uit de praktijk

Bert Schreurs is met zijn bedrijf VOS company initiatiefnemer van ‘De ambachtsschool nieuwe Steyl’. De locatie is in dit geval ook het project. Het pand is in ere hersteld en tegelijkertijd hebben mensen als Hay, Ahmed en Omar, die bij de kick-off aanwezig waren, de juiste vaardigheden geleerd om aan de slag te gaan als volwaardig schilder in dienstverband.

Partners en planning

Het project wordt gesteund door het Instituut Gak, de provincie Limburg, Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), Stichting Anti Discriminatie Voorziening Limburg (ADV) en het gemeentelijke Werkgevers Servicepunt Roermond. In mei 2020 wordt de pilot afgerond en wordt er gekeken of uitbreiding naar Noord- en Zuid-Limburg mogelijk is.

Voor meer info kunt u contact opnemen met:

Mathias Brockmann
+31 (0)6 – 12 27 23 38
brockmann@mkblimburg.nl

Ga terug naar het nieuwsoverzicht

nieuwsbrief

Blijf op de hoogte door u hieronder
in te schrijven voor onze
nieuwsbrief.

Kennis & expertise

Als lid van MKB-Limburg kunt u gebruikmaken van de kennis en expertise van onze partners. Op welk vakgebied kunnen zij u ondersteunen?

Word lid van MKB-Limburg!

Profiteer van het provinciale netwerk van Business Club Limburg, belangenbehartiging, projecten en ledenvoordelen van MKB-Limburg. Lid worden?

Leden aan het woord

Leden van MKB-Limburg aan het woord. Wie zijn ze en wat voor onderneming heeft men? Welke rol speelt MKB-Limburg voor hun onderneming? Lees de verhalen van onze leden en raak geïnspireerd.

Twitter Linkedin Facebook
Design & development: Advance Communications BV