MKB-Limburg - BLOGS
slide image
Slide background

Blogs

Blogs


31-01-2023

CUSTOMER JOURNEY

De Customer Journey: hand in hand met de klant.

De Customer Journey betekent letterlijk de klantreis. Bij MijnMarketing.com is hier een speciaal model voor ontwikkeld: het Kijk-Kies-Koop model.
Als onderstaande fases goed worden ingezet, borg je dat de klantbeleving zo optimaal mogelijk
is. Maar, wat houden de fases in? En op welke touchpoints maken klanten eigenlijk contact met jouw bedrijf? In dit blog vertellen we je alle belangrijke zaken zodat jouw bedrijf hier ook meteen mee aan de slag kan!

Wat is de Customer Journey precies?
De Customer Journey is een welbekende term in het bedrijfsleven. De klantreis begint al voordat de klant echt kennis heeft gemaakt met het bedrijf en gaat door tot na de aankoop van het product of de dienst. Het is een nooit stoppende reis. Hierdoor maak je de ervaring voor de klant prettiger, en kun je ook zien waar er nog kansen liggen om nieuwe klanten te bereiken en al bestaande klanten te behouden.
De reis is verdeeld in verschillende fases. In deze fases zijn alle contactmomenten, ook wel touchpoints genoemd, die de klant heeft met jouw bedrijf in beeld gebracht.

De vijf fases van het Customer Journey model
De kijkfase
De kijkfase, ook bekend als de awareness fase, is de fase die gericht is op de naamsbekendheid van jouw merk bij de (potentiële) klant. In deze fase is het dus van belang om bij jezelf na te gaan: “Zijn wij als bedrijf top of mind?” Ook grote merken, zoals bijvoorbeeld Nike, blijven nog naamsbekendheidscampagnes inzetten. Iedereen kent het merk en ziet meteen het logo voor zich, maar toch doen zij er alles aan om ook hét merk te blijven waar je meteen aan denkt als je aan het sporten bent. Social media, reclame, radio, tv en PR zijn voorbeelden van contactmomenten in deze fase.

De kiesfase
De kiesfase. De naam zegt het al, maar in deze fase gaat de klant kiezen. Deze gaat zich oriënteren op de verschillende mogelijkheden. Het is belangrijk dat je als bedrijf hier je USP’s laat zien. Wat maakt jouw bedrijf anders dan de concurrent?
Want de top of mind heb je binnen, maar de klant heeft meteen vragen die ze graag beantwoord willen hebben. Hiervoor gaan ze op zoek. Bij Nike zijn deze vragen bijvoorbeeld: “Hebben ze wat ik zoek? Wat kan ik het beste hiervoor gebruiken? Zijn er kortingen?” Het oriëntatiestuk wordt onder andere gedaan via zoekmachines, de website, of een fysieke winkel.

De koopfase
De beslissende fase van de reis breekt aan: de koopfase. In deze fase kan het nog alle kanten op: de klant kan er namelijk ook voor kiezen om af te haken. Zorg er daarom voor dat het proces soepel en snel verloopt, de juiste call-to-actions worden toegepast en de klant eigenlijk niets anders wil dan het product nu bij jouw bedrijf aanschaffen. Contactmomenten hier zijn bijvoorbeeld e-mail, remarketing, persoonlijk contact en een chat, maar ook een gebruiksvriendelijke website die het makkelijk maakt het product te kopen.

De krijgfase
In de krijgfase krijgt de klant het product. Dit betekent dus niet alleen het fysieke krijgen, maar ook de totale ervaring hieromheen hoort erbij. Het is belangrijk om erachter te komen of de verwachtingen die vooraf geschept zijn ook waargemaakt of overtroffen worden. De klant bij Nike heeft de koop op een bepaalde manier ervaren, ziet hoe een product is ingepakt, een dienst is geleverd of ervaart een bepaalde emotie als ze de winkel uitlopen. Deze fase is belangrijk om ervoor te zorgen dat een klant een positief gevoel overhoudt naar aanleiding van de reis die ze tot nu toe hebben gemaakt.

De koesterfase
De koesterfase is de fase na de aankoop. In deze fase wordt het duidelijk of de klant het bedrijf blijft koesteren of niet. Hier wil je er alles aan doen om ervoor te zorgen dat jouw klant ambassadeur wordt van jouw bedrijf of merk. Dit kan gestimuleerd worden door ervoor te zorgen dat je ‘top of mind’ blijft. Het gebruik van nieuwsbrieven is een goede manier om de klant te blijven herinneren aan je bedrijf. Ook geregeld actief zijn op social media kan de koesterfase verlengen. Probeer jouw klant ook eens te verwennen, door bijvoorbeeld het inzetten van unieke kortingscodes of een gratis product. Nike kan hier een gepersonaliseerde nieuwsbrief sturen met een unieke kortingscode, omdat ze blij zijn met de aankoop en graag willen dat de klant nog een keer iets bij hen koopt.

De klantreis blijft voor altijd doorgaan, en is voor ieder bedrijf toepasbaar: of je nou producten verkoopt of diensten verleent. Het is dus slim om als bedrijf deze goed in kaart te brengen en zo te kijken waar je winst kunt behalen. Op deze manier haal je er het meeste uit voor jou én je klant!

 

 

14-09-2022

Social Media toepassen om jouw employer branding strategie kracht bij te zetten.

Met de juiste employer branding (werkgeversmerk) weet jij je bedrijf een voorkeurspositie te geven ten opzichte van andere werkgevers. In dit blog gaan we ervan uit dat je weet wat jouw onderscheidend vermogen is, naar welke kandidaten je op zoek bent en waar deze kandidaten zelf naar op zoek zijn.
Nu is het de hoogste tijd om te kijken met welke kanalen je deze doelgroep gaat bereiken. In dit blog gaan we dieper in op hoe je social media kanalen kunt inzetten om jouw employer branding strategie kracht bij te zetten.

Facebook
Met maar liefst 4 miljoen dagelijkse gebruikers is Facebook het ideale platform om hier een advertentie te plaatsen voor jouw wervingscampagne. De grootste doelgroep van Facebook gebruikers heeft een leeftijd tussen de 25 en 64 jaar. Waar je je op traditionele vacaturesites echt richt op personen die actief werk zoeken, bereik je op Facebook ook de latent werkzoekenden. Door te adverteren op Facebook kun je heel gericht een bepaalde doelgroep bereiken. Je kunt namelijk targeten op specifieke interesses, geografisch gebied, leeftijd en veel meer. Daarnaast kun je ook een remarketing campagne via Facebook voeren. Zo bereik je personen die bijvoorbeeld de vacature op de website al eens bekeken hebben, waardoor je weet dat ze al geïnteresseerd zijn.
Naast adverteren op Facebook kun je ook organisch (onbetaald) jouw vacatures delen. Met veel likes of volgers op je eigen pagina en met het gebruik van de juiste hashtags kun je hiermee ook een groot bereik krijgen!

Instagram
Waar je eerst met Instagram voornamelijk een jongere doelgroep aansprak, bevindt zich tegenwoordig 6 op de 10 volwassenen op Instagram. GEN Z (geboren vanaf 1997) is wel nog de grootste doelgroep van Instagram. Zorg dat je content op Instagram volledig jouw employer brand weerspiegelt met kwalitatief goede foto’s. Hoe onaardig het misschien ook klinkt; Instagram is een medium waar gebruikers eerder aanhaken als je mooie content plaatst. Daarnaast zijn hashtags van groot belang op Instagram. Gebruik jij bijvoorbeeld #vacature en een potentiële werknemer zoekt op #vacature, dan zien ze ook jouw content, zonder dat ze jou hoeven te volgen! TIP: #werkenbij is ook een vaak gebruikte hashtag voor vacatures.

LinkedIn
LinkedIn is nergens ter wereld zo populair als in Nederland, want in verhouding tot het aantal inwoners kent Nederland de meeste LinkedIn accounts ter wereld. Dit kan LinkedIn tot een interessant advertentiekanaal maken. LinkedIn wordt gezien als hét zakelijke social media netwerk dat zich richt op professionals uit het bedrijfsleven. LinkedIn biedt de gebruiker de mogelijkheid om zichzelf online te presenteren. LinkedIn is met name populair bij de doelgroep met een leeftijd tussen de 30 en 49 jaar oud in het professionele netwerk. Via LinkedIn kun je het meest specifiek targeten, bijvoorbeeld op functietitel, vaardigheden, voormalige school, leeftijd, enzovoorts. Het minimale dagbudget ligt iets hoger dan op de andere kanalen, maar je weet met LinkedIn wel dat je een nóg gerichtere doelgroep bereikt. TIP: veel werkzoekenden maken gebruik van de hashtag #opentowork, dit geeft aan dat ze open staan voor een nieuwe uitdaging of hier actief naar op zoek zijn. Daarnaast kun jij zelf ook aangeven dat je op zoek bent naar nieuwe werknemer met de hashtag #hiring, hierdoor zien gebruikers gelijk dat je op zoek bent naar personeel.

TikTok
Tegenwoordig worden er uren verslind op TikTok door generatie Z en plaatsen zij zelf hier ook de nodige content. Echter wordt de app tegenwoordig ook evengoed gebruikt door millennials en zelfs de ‘boomers’ hebben hun weg naar de app gevonden. Maar hoe zet je TikTok in voor het versterken van jouw employer brand? Mensen identificeren zich graag met personen en persoonlijkheden. Werk hiervoor dus met ambassadeurs van jouw merk en zet hier korte, snackable content in. TIP: gebruik trending challenges of haak in op liedjes die viral gaan op TikTok. Hierdoor is er een grotere kans dat ook jouw content viral kan gaan via het eigen algoritme van TikTok, de zogenoemde For You-page. TikTok analyseert jouw kijkgedrag en zoekt naar soortgelijke content. Echter kun je via TikTok niet héél veel conversie verwachten doordat het platform voornamelijk bestaat uit bijzonder vluchtige content. Wel is het een goed kanaal om awareness te creëren voor jouw employer brand.

Youtube
Vaak wordt Youtube vergeten bij het inzetten van een wervingscampagne via social media. Echter kan het heel interessant zijn om via Youtube te adverteren met jouw wervingscampagne. Maar liefst 85% van de 25-34 jarigen en 78% van de 35-44 jarigen maakt gebruik van het platform. Youtube biedt jou de kans om de persoonlijkheid van jouw bedrijf te tonen, waarbij je in kan spelen op emotie. Je kunt Youtube op verschillende manieren inzetten voor het versterken van jouw employer brand, bijvoorbeeld: corporate video’s waarmee je een beeld schetst van jouw bedrijf als werkgever of vacature video’s die helpen met het visualiseren van een gerichte functie en de werksfeer..
Stuk voor stuk kansen, die nog maar weinig werkgevers benutten.

Zoals je ziet zijn er verschillende social media kanalen die je kunt benutten om jouw employer brand kracht bij te zetten. Welke kanalen het beste werken voor jouw bedrijf, is uiteraard helemaal afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken!

Inschrijven voor onze nieuwsbrief

* verplicht veld
Kennis & expertise

Kennis & expertise

Als lid van MKB-Limburg kunt u gebruikmaken van de kennis en expertise van onze partners. Op welk vakgebied kunnen zij u ondersteunen?

Lees meer
Word lid van MKB-Limburg!

Word lid van MKB-Limburg!

Profiteer van het provinciale netwerk van Business Club Limburg, belangenbehartiging, projecten en ledenvoordelen van MKB-Limburg. Lid worden?

Lees meer
Leden aan het woord

Leden aan het woord

Leden van MKB-Limburg aan het woord. Wie zijn ze en wat voor onderneming heeft men? Welke rol speelt MKB-Limburg voor hun onderneming? Lees de verhalen van onze leden en raak geïnspireerd.

Lees meer

Volg ons op

Twitter Linkedin Facebook
Design & development: Advance Communications BV